Het Deens/Belgische duo Anna Heuer Hansen en Alice Van der Wielen ontmoetten elkaar in Brussel. Anna studeerde af aan het het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en werkt het liefst met improvisatie. Alice is een artistieke en intellectuele duizendpoot die vanuit literaire studies doorstroomde tot bij hedendaagse dans. Deze twee jonge makers vinden in elkaar de ideale partner om doorheen beweging de thema’s die hun nauw aan het hart liggen te onderzoeken.
Tijdens hun residentie werken ze aan de creatie A for Fake (werktitel). Vertrekkende vanuit de constatatie dat er in de hedendaagse beeldcultuur gehunkerd wordt naar oprechtheid, onderzoeken ze de spanning en de verwarring die bestaan tussen wat oprecht is en wat niet.
Tijdens Open Huis op 23.09 nodigen ze het publiek bij wijze van speelse inleiding op hun creatie uit voor de lachoefening Come and Laugh with us. Gratis maar inschrijven is aanbevolen. Meer info.
Q & A met Anna & Alice
Wie of wat zijn jullie grote inspiratiebronnen?
Mensen. We zijn eindeloos gefascineerd door menselijke interacties en relaties (die van ons zowel als die van anderen). Psychologie, filosofie, communicatie- en evolutietheorieën brengen inspirerend licht op het waarom en het hoe van ons handelen. Ze helpen gedrag en de impact ervan te observeren op niveau van het individu in relatie tot zichzelf, in relatie tot haar nauwe omgeving en uiteindelijk op niveau van de samenleving in zijn geheel.
Als je je creatie/project in een gevoel zou omschrijven, welk zou dat dan zijn?
Wat ons betreft: nieuwsgierigheid, dat is zeker. Maar ook twijfel, moed en kwetsbaarheid.
Het is een moeilijke vraag. We geloven dat het project veel emotionele elementen bevat zowel voor ons als voor het publiek, wat het moeilijk maakt om hierop een éénduidig en samenhangend antwoord te geven.
Wat zal het publiek ervaren? Nieuwsgierigheid? Twijfel? Bevraging?
En wat hebben we nodig voor het project? Hetzelfde, maar ook moed. En kwetsbaarheid.
We stellen ons het project voor als een open ruimte voor het delen van de exploratie die we doormaken. Hoe goed je je stuk ook uitwerkt, je kan nooit ‘controleren’ of bepalen wat het publiek zal ervaren of ontvangen.
Welk boek/film/muzieknummer leunt nauw bij het thema van jullie residentie aan?
F for Fake van Orson Welles is een grote bron van inspiratie wat de fascinerende kracht en complexiteit van het valse (“fakeness”) betreft.
Het lied Ma van Guru Ganesha Singh mengt volgens ons op een fantastische manier een oprechte en ontroerende gevoeligheid met een geweldige dosis kitch.
Het werk van de Chinese artiest Yue Minjun, en meer bepaald de reeks Free and at Leisure. Yue schildert op een hele rake manier de menselijke samenleving door middel van “personnages” vol hilariteit en met een (valse?) lach.
Waar moeten jullie echt om lachen?
Kinderen (in het bijzonder mijn neefje).
Onhandigheid en onze pogingen om ze te verbergen.
Goede politieke satire.
Pinguïns die hun evenwicht verliezen.
Een goede grap.
Dieren die op ijs vallen (blijkbaar is vallen erg grappig …).
Ondersteboven kijken naar mensen die lopen. Ziet er erg grappig uit.
Mijn eigen perfectionisme / neurotisme wanneer ik er wat afstand van neem.
Waar dromen jullie van?
Een nieuw systeem voor de samenleving (economie, politiek, enz.).
Een wereld vol liefde, vreugde, speelsheid en schoonheid.
Wonen in een mooie camionet (veel hout, functioneel ontwerp, enz.).
Zich minder zorgen maken.
Meer moed.
Een wereldreis (Anna).
Brazilië (Alice).
Super lenige heupen.
Meer steun voor de kunsten (ik bedoel, kijk hoe klein een deel van het militaire budget we vergelijken met ..).
Beter gedrag op het internet (meer medeleven en beleefdheid, please).
Eigenlijk zou meer medeleven in het algemeen helemaal niet slecht zijn.
Cello kunnen spelen (Anna).
Een positieve leidende kracht zijn in het leven van anderen.
Een nieuwe fiets.
Wat is jullie band met De Grote Post?
De mensen lijken geweldig en we zijn erg blij om daar te gaan. We zijn eeuwig dankbaar, omdat zij de eerste waren die ons in dit eerste project samen steunen.
In residentie van 18.09 t.e.m. 30.09.