Onder de naam Klub 431 biz verzamelen zich ondernemingen met een hart voor cultuur en De Grote Post. Die ondernemingen – ondertussen al 81! – behoren een jaar lang tot onze intieme kring en genieten in ruil voor hun steun van extra publiciteit en toegang tot speciale activiteiten achter de schermen. Om onze nieuwe vrienden beter te leren kennen, brengen we ze een bezoekje.
E.M.O., het succesvolle evenementenbureau van kerstmarkten en schaatspistes, is recent herboren onder de naam Look i Like. De winter is dan misschien voorbij, maar niet voor Bart Goekint en zijn team. Zij zitten met hun ideeën, gedachten en hart het hele jaar door bij het organiseren van evenementen. Hun slogan: ‘Wie een Look i Like-kerstmarkt bezoekt, is eventjes op reis geweest in eigen land.’ Pak je koffers en lees wat ze nog meer in petto hebben.
____ Interview: Mel Vandeputte ___
____ Foto’s: Heidi Mares – VIRAAL, multimedialab De Grote Post ___

Wat doet Look i Like?
We zijn ons de laatste tijd aan het diversifiëren binnen de evenementensector en ook actief in het buitenland. We organiseren niet alleen meer city events, maar doen ook aan brand activation. Dat laatste is het promoten van een merk. We ontwikkelen daar een heel gebeuren rond. We hebben bijvoorbeeld op de Gentse Winterfeesten een heel mooie, authentieke chalet staan, die helemaal ontwikkeld is in de stijl van het Hapkin bier en dan ook ‘de Hapkin-bar’ heet. Voor de Petermanjenever van Bruggeman hebben we een container ontworpen en plaatsen die gedurende het ganse seizoen op allerlei festivals en festiviteiten. We organiseren dus acties rond bepaalde merken die we jaarlijks wijzigen, en aanpassen naargelang het seizoen.
Het deel city events zijn vooral de winterevenementen – ik noem het nog steeds graag de kerstmarkten – zoals de ‘Gentse Winterfeesten’ en de ‘Oostendse Winter in het park’. De chalets, de bars, de sfeerverlichting, de veiligheid, alles wordt door ons gedaan. We maken veel zelf, zoals sommige standen en chalets. Maar we beperken ons niet meer tot de winterperiode en zijn decors aan het ontwerpen die kunnen dienen voor andere events die een stad promoten en toerisme aantrekken. Zoals de champagnewandeling in de Panne en De Smaak van Italië.
Zijn er grote verschillen in de wintermarkten vroeger en nu?
We zorgen dat we ieder jaar verrassend uit de hoek komen, dat we telkens vernieuwend zijn. Jaar in jaar uit zijn we daarmee bezig. We houden niet van copy-paste zoals we bij sommige andere steden zien. Ik bezoek wel eens andere markten, maar niet om ze te kopiëren. Ik zal eerder iets totaal anders doen. Maar het kan me natuurlijk wel inspireren.

Wat zijn de waarden waarmee Look i Like zich wil verbinden?
Ecologie speelt altijd mee. We hebben een serieuze marktstudie naar kunstschaatsbanen gedaan. Moest het inderdaad milieuvriendelijker zijn, zijn we de eersten om daaraan mee te doen. Zo’n kunstbaan glijdt wel, maar je hebt er geen grip op. Het is niet zo fijn om op te schaatsen, dus kijken we naar andere manieren om de schaatsbaan ecologischer te maken. Door groene stroom te gebruiken, door permanent de parameters van de koelinstallaties af te stemmen t.o.v. de weersomstandigheden en door de dikte van het ijs onder controle te houden, waardoor we veel minder stroom gebruiken. Onze mensen worden daar speciaal voor opgeleid. We gebruiken ook geen wegwerpverpakkingen meer, maar werken met herbruikbare bekers en glas. We zoeken continu naar betere alternatieven.
Daarnaast willen we de bezoekers een beleving bezorgen. We willen de stad en de omgeving rond het evenement activeren. We vinden het ook belangrijk om alles in een goede samenwerking met de stad en de veiligheid, zoals de brandweer, te organiseren. Ze werken graag met ons samen omdat we het professioneel aanpakken.
Hoe belangrijk is cultuur voor Look i Like?
Heel belangrijk, omdat we altijd rekening houden met de cultuur van de omgeving waar we een event organiseren. In Oostende is het een andere beleving dan in Gent, want het is een ander publiek. We zorgen dat de animatie cultureel gevarieerd is en iets betekent, en gaan daarin ver. Door bijvoorbeeld kunstwerken te plaatsen. Of zoals bij de driedaagse champagnewandeling in De Panne. We halen de hele champagnecultuur erbij en iedereen krijgt een champagneglas door een kunstenaar ontworpen.
Waarom is De Grote Post een interessante partner voor jullie?
Omdat De Grote Post een leuke partner is (glimlacht). Met ‘Winter in het park’ in Oostende is er een goede klik tussen het publiek van De Grote Post en ons publiek. We zijn lid van klub 431 biz omdat we cultuur in ons hart dragen.

Dilemmaronde
Gentse Winterfeesten <> Winter in het park in Oostende
Winter in het park in Oostende. We zijn dan wel begonnen met de Gentse Winterfeesten, maar in Oostende is het een heel andere beleving. Door de omgeving kunnen we meer onze creativiteit kwijt, namelijk het mooie park met zijn vijver en groene glooiingen.
Privéfeest <> publiekseventement
Publieksevenement.
Abattoir Fermé <> There There Company
Abattoir Fermé.
Mu.ZEE <> Stadsmuseum Oostende
Dat is een moeilijke. Mu.ZEE, omdat het afwisselender is.
Sterrenrestaurant <> Eetcafé
Eetcafé. Omwille van het gemoedelijke, het vanzelfsprekende. Maar ik apprecieer ook sterrenrestaurants, zeker als ze vernieuwend, creatief en gedurfd zijn.
Winter <> zomer
Persoonlijk: de zomer.
_____________________________________________________________________________ Deel uitmaken van Klub 431 biz? Info over het lidmaatschap lees je op degrotepost.be/klub431
Reeds lid en ook zin in een bezoekje en een plekje op onze blog? Stuur dan een e-mail naar klub431@degrotepost.be