Onder de naam Klub 431 biz verzamelen zich ondernemingen met een hart voor cultuur en De Grote Post. Die ondernemingen – ondertussen al 81! – behoren een jaar lang tot onze intieme kring en genieten in ruil voor hun steun van extra publiciteit en toegang tot speciale activiteiten achter de schermen. Om onze nieuwe vrienden beter te leren kennen, brengen we ze een bezoekje.
In de hypermoderne, ecologisch gebouwde Quantum Building worden we door Klaas Cleppe, customer success manager van Billit, ontvangen. Met panoramisch zicht op de stad Gent doet Klaas uit de doeken waarom iedere ondernemer op e-facturen over zou moeten stappen.
____ Interview: Mel Vandeputte ___
____ Foto’s: Sipan Hota – VIRAAL, multimedialab De Grote Post ___

Wat doet Billit?
We vertrokken vanuit een probleemstelling. We merkten dat bij bedrijven alles wat te maken had met facturatiedata en betalingsinfo over verschillende rekenbladen en tools verspreid werd. En dat bedrijven juist nood hebben aan één intuïtief facturatieplatform dat alles beheert.
Billit is dus enerzijds een facturatieplatform, anderzijds een boekhoudplatform. Het beschikt over een eigen PEPPOL Access Point: een beveiligde, digitale snelweg die bedrijven en overheden toelaat om facturen, offertes, creditnota’s, bestelbonnen etc. elektronisch te versturen en te ontvangen. De PDF-documenten worden omgezet in een xml-bestand. Daardoor kunnen ze ingelezen worden door softwaresystemen en meteen in boekhoudsystemen verwerkt worden. Daarnaast is er nog steeds de mogelijkheid om de facturen via email of per post te versturen. We hebben namelijk een samenwerking met de post. Zij printen en versturen automatisch alle documenten. Op het platform zie je overzichtelijk wat er met de facturen gebeurt, hoe het staat met de betalingen en dergelijke. Vanuit ons systeem kun je makkelijk betalingen uitvoeren, onder andere met QR-codes. De ondernemer moet de betalingen niet meer controleren; alle in- en uitgaande facturen zijn gekoppeld aan de banktransacties. Mappen zijn overbodig geworden, want de archiefkast is eveneens digitaal. Ten slotte is er een automatische link naar de deurwaarder. Uiteraard na de nodige herinneringen gestuurd te hebben. Ook klantenbeheer, het beheren van producten en diensten, is door de koppeling met de KBO eenvoudiger geworden. Met een druk op de knop wordt alles naar de boekhouder gestuurd, zelfs al heeft de boekhouder geen Billit. Niet te vergeten: de app van Billit waarmee je onderweg foto’s van bonnen kan nemen en die dan rechtstreeks in het systeem terechtkomen. Billit kan trouwens 15 dagen gratis getest worden.
Waarom online factureren?
Omdat de facturatieverwerking daardoor eenvoudiger, goedkoper en tijdbesparender wordt. Time is money. De ondernemer moet zich zoveel mogelijk op het ondernemen kunnen richten. En de boekhouder kan zijn tijd beter besteden aan adviesverlening i.p.v. het verwerken van documenten. Billit maakt dit mogelijk. Ondernemers krijgen door Billit te gebruiken niet alleen meer tijd voor hun bedrijf, maar ook om te gaan sporten of om naar voorstellingen in De Grote Post te gaan.
Studies, onder andere door de universiteit van Hasselt, hebben berekend dat een factuur via de post of per email versturen op ongeveer 8 euro neerkomt. Verstuur je een factuur via PEPPOL, een e-factuur dus, dan komt het op slechts 0,30 eurocent. Via PEPPOL ben je zeker dat je factuur terechtkomt, dat is niet zo via de post of per email. Een artikel in De Tijd meldde dat bedrijven 3,7 miljard euro zouden kunnen besparen als ze overstappen op e-facturatie.

Wat zijn de waarden waarmee Billit zich wil identificeren?
We willen een trusted advisor voor onze klanten zijn, zowel voor de ondernemers als de boekhouders. We stellen de klant centraal. Door het geven van intense workshops zorgen we ervoor dat ze een vliegende start krijgen. Tijdens die workshops, maar ook daarna nog natuurlijk, kunnen ze met al hun vragen bij ons terecht. We zitten met onze workshops in Brugge (Blackboxx), Gent, Antwerpen en Brussel. Binnenkort ook in Limburg. We proberen zo dicht mogelijk bij onze klanten te zijn. We vinden het belangrijk om altijd persoonlijk bereikbaar te zijn voor vragen of problemen.
Hoe past cultuur daarin? En waarom is De Grote Post een interessante partner voor jullie?
We hebben reeds heel wat partnerships met sterke bedrijven, met sterke merken. De Grote Post past daarbij. Klub 431 biz brengt ondernemers in contact met cultuur en met elkaar. Door lid te zijn van de Klub kunnen we de ondernemers van West-Vlaanderen bereiken.
Naar welke voorstellingen kijk je uit?
Wel, de eerstvolgende die gepland is, is Birdsong van Hendrik Willemyns. Ik ben cultuurminded en ben van plan naar veel voorstellingen te gaan, maar ik moet nog kijken welke. Birdsong ziet er alvast leuk uit. Wie is bang van NT Gent vond ik ook heel mooi gebracht.

Dilemmaronde
Boekhouden uitbesteden <> Zelf boekhouden
Voor de ondernemers is het belangrijk dat ze zich zoveel mogelijk kunnen focussen op hun core business, dus uitbesteden.
Theater <> Circus
Theater. Ik vind het zeer sterk wat er in De Grote Post gebracht wordt. Mooie producties met fantastische acteurs.
Studio Orka <> Gezusters Hirngespinst
Ik heb ze moeten opzoeken, ik ken ze nog niet. Momenteel dus geen voorkeur, maar ik zou graag van beide een voorstelling zien.
Cijfers <> Letters
Letters. Ik heb communicatie gestudeerd. Ik doe vaak de vertalingen bij Billit en ik geef de workshops en seminaries.
Zomervakantie <> Wintervakantie
Allebei hebben ze charme. Mijn voorkeur gaat toch uit, ondanks de gezelligheid van de winter, naar de zomervakantie. Vooral in Oostende; daar hangt altijd een heel leuke sfeer. In het buitenland heb ik eveneens liever zonvakanties. Ik probeer zo vaak mogelijk de zon op te zoeken, ook in de winter.
______________________________________________________________________________
Voor meer info over Billit, breng een bezoekje aan hun website.
Deel uitmaken van Klub 431 biz? Info over het lidmaatschap lees je op degrotepost.be/klub431
Reeds lid en ook zin in een bezoekje en een plekje op onze blog? Stuur dan een e-mail naar klub431@degrotepost.be