Onder de naam Klub 431 biz verzamelen zich ondernemingen met een hart voor cultuur en De Grote Post. Die ondernemingen – ondertussen al 80! – behoren een jaar lang tot onze intieme kring en genieten in ruil voor hun steun van extra publiciteit en toegang tot speciale activiteiten achter de schermen. Om onze nieuwe vrienden beter te leren kennen, brengen we ze een bezoekje.
Chris Wegsteen, directeur-bestuurder van de Belfius Bank & Verzekeringen regio Knokke-Oostende, staat me te woord in het filiaal op de Northlaan. Niet alleen Belfius draagt kunst en cultuur een warm hart toe, ook Chris gaat graag naar voorstellingen in De Grote Post. Te weinig naar zijn zin. Hij is van plan daar verandering in te brengen.
____ Interview: Mel Vandeputte ___
____ Foto’s: Heidi Mares – VIRAAL, multimedialab De Grote Post ___

Waar staat BBV voor, in vergelijking met andere banken?
Zoals in de naam staat: bank én verzekeringen. Het deel verzekeringen is relatief jong, maar het is sinds enkele jaren minstens even belangrijk, zelfs een van de belangrijkste pijlers geworden. We onderscheiden ons van andere banken doordat ons netwerk van kantoren gerund wordt door zelfstandige agenten. Dat is een traditie die reeds begon met het Gemeentekrediet. Doorheen alle crisissen hebben we ons blijven vasthouden aan dat zelfstandig net. Het is onze kracht, een dynamiek die ons nog steeds laat groeien en waardoor we nu bij de grote spelers horen. Sinds Dexia Belfius geworden is, profileren we ons meer als een lokaal geankerde bank. Belfius is in handen van de overheid, die de enige aandeelhouder is. Onze strategie is lokaal centen ophalen en die terug in de economie pompen via ondernemingen en de publieke sector, zoals ziekenhuizen. Andere grote banken zijn eerder commercieel gericht en kijken verder dan de landsgrenzen. Belfius focust zich op België. Dus de core business van de bank is daardoor uniek.
Wat zijn de waarden waarmee BBV zich wil identificeren?
Dat uit zich in de nieuwe strategische campagne die tot 2025 reikt. Daarbij wil men de lokale verankering in de picture blijven zetten. We voegen daar nog een dimensie aan toe, namelijk het sociaal engagement. Belfius wil een belangrijke speler zijn in de maatschappij. Projecten van particulieren, bedrijven en de overheid ondersteunen die tegelijkertijd meaningful en sustainable zijn. De nieuwe beleggingsfondsen zijn ‘Climate’ en ‘Cure’. Investeren in bedrijven die zich bezighouden met gezondheid en milieu. Beleggers bij Belfius hebben die waarden dus hoog in het vaandel. Engagement in de maatschappij is voor Belfius belangrijk. Daar horen cultuur en sport ook bij.

De Belfius-kunstcollectie is de grootste van het land. Wat zijn de topstukken?
De collectie begon al bij het Gemeentekrediet. Het was de bedoeling om belangrijke Vlaamse werken in België te houden, en dat is nog steeds zo. Zowel schilderijen als beeldende kunst. Belfius heeft momenteel 4300 werken in zijn bezit, waarvan 90% Vlaams. Boven in de Belfius Rogiertoren in Brussel is er een permanente tentoonstelling aanwezig. Het bezichtigen is voor het publiek toegankelijk. De werken worden ook uitgeleend aan evenementen en musea. Er worden nog altijd werken aan toegevoegd en er wordt niks verkocht. Enkele grote namen zijn Rubens, van Dijck, Jordaens, Ensor, Delvaux en Magritte. Recentere werken zijn van bijvoorbeeld Raveel en Fabre. Momenteel is er een tentoonstelling rond het thema Women underexposed. Een ode aan de kracht van de vrouw, het doorzettingsvermogen van de vrouwelijke kunstenaars.
Waarom zijn jullie geïnteresseerd in kunst en cultuur?
Dat zit diep bij Belfius ingebakken. Het heeft wellicht te maken met de nauwe band die Belfius met de overheid heeft. Als er iets op vlak van cultuur bijgedragen kan worden, dan is Belfius de eerste die aangesproken wordt. Hetzij als sponsor, hetzij om te financieren.
Waarom is De Grote Post een interessante partner voor jullie?
De Grote Post is een interessant meeting point om te netwerken. Het is leuk om klanten daar mee naartoe te nemen.
Welke goede doelen draagt BVV nog een warm hart toe?
Dat wordt gebundeld in campagnes. De bekendste daarvan is Rode Neuzen, in samenwerking met VTM. Belfius is hier ieder jaar de grote trekker van en dat uit zich in allerlei campagnes binnen de kantoren en onder ons cliënteel. Dit jaar hebben we de scholen die bij ons klant zijn aangezet om in het kader van Rode Neuzen campagnes op te starten. We hebben de opbrengsten verdeeld onder verenigingen die te maken hebben met het psychisch lijden van kinderen. Daarnaast is er Viva for Life, gericht op kinderen in armoede. En er worden ook veel initiatieven gesponsord en ondersteund op lokaal, stedelijk gebied.
Naar welke voorstellingen kijken jullie uit?
Ik ga vooral graag naar muziekvoorstellingen, naar concerten. Ik ben een echte muziekliefhebber.

Dillemaronde
Spaarrekening <> Kasbons
Spaarrekening. Geen van beide is op dit moment goed, want ze brengen niks op. Als je geduld hebt en het geld een poosje kan missen, dan is het beter om je centen in een beleggingsfonds te stoppen. Het is een misverstand dat je veel geld moet hebben om te kunnen beleggen. Dat kan al vanaf 25 euro.
Peter De Graef <> Bruno Vanden Broecke
Bruno Vanden Broecke. Fantastisch acteur en mens op alle vlakken.
Tango <> Flamenco (Sonico van Lisi Estarars draait rond tango, Fellah Mingus van Olla Vogala rond flamenco)
Geen voorkeur. Als ik echt moet kiezen, dan tango.
Bitcoin <> Goud
Goud. Het is ook een risicobelegging, maar toch stabieler en transparanter dan bitcoins. Ik ben wat wantrouwig tegenover bitcoins.
Stef Bos <> Joost Zweegers
Joost Zwegers. Daar heb ik meer mee, maar ik heb ook respect voor Stef Bos. Ik weet echter iets meer over de muziek van Joost Zwegers.
______________________________________________________________________________
Voor meer info over Belfius Bank & Verzekeringen, breng een bezoekje aan hun website.
Deel uitmaken van Klub 431 biz? Info over het lidmaatschap lees je op degrotepost.be/klub431
Reeds lid en ook zin in een bezoekje en een plekje op onze blog? Stuur dan een e-mail naar klub431@degrotepost.be.