Onder de naam Klub 431 biz verzamelen zich ondernemingen met een hart voor cultuur en De Grote Post. Die ondernemingen – ondertussen al 80! – behoren een jaar lang tot onze intieme kring en genieten in ruil voor hun steun van extra publiciteit en toegang tot speciale activiteiten achter de schermen. In een poging onze nieuwe vrienden beter te leren kennen, brengen we ze een bezoekje.
Deze keer aan Christophe van Kaas Haspeslagh. Hij is van de derde generatie die vakmanschap en een persoonlijke toets garandeert in de Witte Nonnestraat 29.
____ Interview: Mel Vandeputte ___
____ Foto’s: Steve Desnerck – VIRAAL, multimedialab De Grote Post ___

Waarin onderscheidt Kaas Haspeslagh zich van andere kaaswinkels?
Traditioneel kunnen we een ruim aanbod aanbieden van zowel populaire, gekende producten, als onbekendere kazen van kleinere boeren. De speciale kazen in ons assortiment zorgen ervoor dat klanten naar huis kunnen gaan met iets nieuws, iets dat ze nergens anders kunnen vinden, al zeker niet in de supermarkt. Die bijzondere kazen komen van over de hele wereld. Onze leveranciers zoeken continu naar kleine en grote kaasboeren die buiten het klassieke circuit vallen.
Wat is jouw favoriete kaas?
Die vraag is onmogelijk te beantwoorden, daarvoor heb ik er al teveel geproefd. Mijn voorkeur gaat uit naar een pittige, welriekende kaas. Het land van origine maakt niet uit, maar ik moet wel zeggen dat België de laatste twintig jaar een enorme evolutie heeft doorgemaakt op het gebied van kazen maken. Onze Belgische kaasproducenten leveren veel inspanning om bijzondere producten aan te kunnen bieden.
Wat zijn de waarden waarmee Kaas Haspeslagh zich wil identificeren?
Het assortiment moet aantrekkelijk en verzorgd zijn en degelijk gepresenteerd worden. Ik vind het belangrijk dat de mensen thuis de kwaliteit van het product proeven. Daarom is het belangrijk om goed naar de klant te luisteren, vooral wanneer ze niet kunnen kiezen. Wat lusten ze over het algemeen graag? Aan welk type smaak geven ze de voorkeur? Op basis daarvan probeer ik ze zo goed mogelijk van advies te voorzien.
Hoe sluit cultuur aan bij Kaas Haspeslagh?
Iedere culturele voorstelling is een unieke beleving. Zo is het ook met kaasmakers: de handelingen zijn verschillend bij iedere kaasmaker. En dat maakt iedere kaas eveneens een unieke beleving.
Waarom is De Grote Post een interessante partner?
De Grote Post is een trekker voor Oostende, niet alleen qua cultuuraanbod, maar ook qua beleving rond het gebouw. Het is ook nog eens aantrekkelijk door zijn centrale ligging. Mensen die een wandeling maken in het centrum bezoeken De Grote Post en omdat wij vlakbij gelegen zijn, krijgen bezoekers de kans om ook onze winkel te ontdekken.
Naar welke voorstelling kijk je uit?
Alweer zo’n onmogelijke vraag. We boeken in de loop van het jaar heel uiteenlopende voorstellingen, zowel dans, toneel, muziek als comedy. Nieuwe dingen uitproberen en ons laten verrassen, dat vinden we juist leuk. Voorstellingen waar je duidelijk de passie en de ziel van de maker in ziet of hoort. Er zit nooit een slechte voorstelling tussen, ik ga altijd met een goed gevoel naar huis. Want sowieso kan ik de creativiteit van de makers naar waarde schatten. Net als bij kazen zijn voorstellingen trouwens heel persoonlijk.

Dillemmaronde
- Franse kaas <> Belgische kaas
Belgische kaas - Sandra Kim <> Guy Swinnen & the ladies
Guy Swinnen - Bart Cannaerts <> Lieven Scheire
Lieven Scheire - Druiven <> Rozijnen
Druiven - Kerst <> Sinterklaas
Kerst
________________________________________________________________________________
Voor meer info over Kaas Haspeslagh, breng een bezoekje aan de website.
Deel uitmaken van Klub 431 biz? Info over het lidmaatschap lees je op degrotepost.be/klub431
Reeds lid en ook zin in een bezoekje en een plekje op onze blog? Stuur dan een e-mail naar klub431@degrotepost.be.