Van 7 januari tot en met 13 januari 2019 werkt de sopraan Maribeth Diggle aan Sola, soletta. (werktitel). Een voorstelling waarin ze haar eigen verhouding tot opera en alles wat daarmee te maken heeft, onderzoekt. De eerste week van maart keert ze nog eens terug.
Maribeth Diggle
De Amerikaanse sopraan Maribeth Diggle trad op in grote zalen overal ter wereld. Haar repertoire omvat rollen als Medea van Cherubini, Die Frau (Erwartung), Alice Ford (Falstaff), Cio cio san (Madama Butterfly), Donna Elvira (Don Giovanni), Tatjana (Eugene Onegin) en de titelrol in Aida. Maribeth toerde als soliste met les ballets C de la B en bracht VSPRS en Pitié! in theaters in heel Europa. Ze werkt samen met verschillende gezelschappen en geeft ook workshops. Recent werkte ze mee als muzikale dramaturg en assistent voor Requiem pour L van les ballets C de la B. Ze werkt ook aan eigen voorstellingen en creëert samen met Lisi Estaras/Ido Batash (recent in residentie in DGP) The Jewish Connection (Lisi Estaras/Ido Batash).
Q&A met Maribeth Diggle
- Als je een moment uit je leven zou kunnen herbeleven, welk moment zou dat dan zijn?
Er is geen enkel moment dat ik zou willen herbeleven. Maar wat ik wel fijn zou vinden is mijn voorstellingen een tweede leven geven. Wanneer een voorstelling ‘uitgespeeld’ is, vind ik het moeilijk om er afstand van te nemen. Het zou fijner zijn om me er nog meer in te kunnen verdiepen en ook mijn collega’s te zien evolueren.
- Wat is jouw ‘guilty pleasure’?
Ik hou ervan om in steden te dwalen en te ‘window-shoppen’. Het is een soort van escapisme. Ik stap dan zo’n winkel binnen en pas verschillende kleren, ook vintage en beeld me in dat ik een ander persoon ben. Gelukkig hebt ik niet veel geld en stopt het meestal daar.
- Heb je een bepaald ritueel voor je op het podium stapt?
Net voor ik op het podium stap, hou ik mijn ademhaling goed onder controle. Ongeveer een uur voordat de voorstelling start, zeg ik mijn tekst zo snel mogelijk op zodat ik zeker ben dat ik het zelf zonder hard na te denken, kan oproepen. Ik luister meestal ook naar totaal andere muziek. Ik ben ervan overtuigd dat verschillende genres nieuwe openingen brengen voor mijn eigen uitvoering van klassieke muziek.
- Wat houdt je ’s nachts wakker?
Schuld en mijn kat in onwillekeurige volgorde.
Residentieproject: Sola, soletta.(werktitel)
Sola, soletta. (werktitel) is een onderzoek naar Maribeths eigen ervaringen met de operawereld die zich weerspiegelen in het dagelijkse leven, haar collega’s, operaliefhebbers en ook in mensen die nog nooit een opera bezocht hebben. Het is eveneens een bevraging van de huidige positie van opera. Welke plek neemt dit genre vandaag de dag in en hoe positioneert het zich ten opzichte van politiek, traditie, geschiedenis en nieuwer experimenteel werk met meer inclusieve thema’s en identiteiten. Deze topics vult ze in door ze in de mond te leggen van een van de meest iconische figuren uit de opera: Mimi van La Boheme.